SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.

Policy för belastningsregister för dig som ledare
Begränsat registerutdrag ur belastningsregistret

Från och med den 1 januari 2020 ska alla idrottsföreningar inom Riksidrottsförbundet kontrollera begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för ledare från 15 år som har direkt och regelbunden kontakt med barn, vilket innebär alla personer under 18 år som är aktiva i Håbo FF. Vi sätter våra barn och ungdomar i första rummet tillsammans med deras säkerhet. Vi ska vara en förening där barn kan vara barn och utvecklas efter sin egen förmåga och för att de ska kunna utvecklas och växa krävs trygghet.


Vilka ska lämna in utdrag ur belastningsregistret?

  • Lagledare
  • Tränare (både huvudtränare och assisterande)
  • Styrelseledarmöter
  • Kanslichef
  • Och i övrigt alla engagerade som kan komma att vara i kontakt med våra barn och unga i föreningen.
  • Utdrag ska även begäras om en förälder/funktionär eller annan vuxen/ungdom från 15 år medverkar under en aktivitet som innehåller övernattning.

 

Håbo FF har upprättat följande riktlinjer:
  • Varje år, senast den 30 april, ska nya och befintliga ledare som har regelbunden kontakt med personer under 18 år inom Håbo FF visa upp ett begränsat utdrag från polisens belastningsregister. Registerutdraget för föreningar beställer man från polisens hemsida eller genom att klicka här >>. Tänk på att normal handläggningstid är cirka två veckor. Om utdraget ej inkommit eller ledare inte meddelat om försening av utdrag kommer denne stängas av fram tills mottaget utdrag.

  • Lämna registerutdraget till kansliet eller skicka det per post till kansliet, Håbo FF, Box 148, 746 23 BÅLSTA. Registerutdraget får högst vara 1 år gammalt vid uppvisandet.

  • Kontrollen av registerutdraget genomförs av Håbo FF:s kanslipersonal och/eller en styrelsemedlem.

  • Enligt lag får en kontroll av registerutdrag inte dokumenteras på annat sätt än en anteckning att utdrag har visats upp. Detta kommer att göras i en medlemsförteckning över de ledare och styrelseledamöter som är aktiva inom Håbo FF. I noteringen kommer det endast framgå att registerutdrag har uppvisats och är ok. Separat förteckning kommer behöva upprättas av varje lag vid enskilda icke-återkommande aktiviteter där föräldrar/funktionärer kommer vara i kontakt med våra barn och unga.

  • Det begärda registerutdraget förstörs alternativt enligt överenskommelse lämnas tillbaka till berörd person efter att kontrollen är utförd.

  • Om registerutdraget visar att en ledare har någon form av brottslighet kopplat till sig kommer personen omedelbart stängas av i väntan på att ett beslut ska tas om personens lämplighet för att genomföra uppdraget i Håbo FF. Beslutet avgörs vid nästkommande styrelsemöte efter att beskedet blivit känt. Personen ska informeras om processen och senare också resultatet.


Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss på styrelse@haboff.se.


Blanketter att ladda ned:

 
Fotbollens spela, lek och lär
Stöd våra sponsorer som stödjer oss!
💗 Stöd Håbo FF
Välkommen Nästa